لکه گیری ایزوگام

لکه گیری ایزوگام

لکه گیری ایزوگام

1.5/5 - (2 امتیاز)

لکه گیری ایزوگام چگونه انجام می گیرد ؟

لکه گیری ایزوگام، رویدادی می باشد که جهت برطرف نمودن ایرادهای موجود در ایزوگام انجام می گیرد. همانطور که در دیگر بخش ها گفتیم، ایزوگام ها نوعی عایق رطوبتی و پیش ساخته می باشند که برای محافظت از سقف و دیوارها و سایر سطوح در برابر رطوبت محافظت می کند.

هدم رسیدگی به ایزوگام و ترمیم نکردن آسب های ایزوگام، می تواند به مرور زمان منجر به صدمه های جدی تر بشودکه جبران آن هزینه های زیادی را به بار آورد. حتی این امکان وجود دارد که ایزوگام بطور کامل خراب بشود و در نهایت سبب نفوذ آب به ساختمان شود.

لکه گیری ایزوگام

لکه گیری ایزوگام لکه گیری ایزوگام در چنین مواقعی بجای این که ایزوگام را بطور کامل تعویض کنیم و هزینه ای بسیاری را صرف کنیم، می توانیم تنها قسمتی که دچار آسیب دیدگی شده است را ترمیم کنیم. به نسبت میزان آسیب دیدگی، هزینه ترمیم ایزوگام متغیر خواهد بود.

در این مقاله قصد داریم به توضیح مطالبی مانند لکه گیری و چگونگی آنجام آن، روش صحیح آن، عواملیکه باعث ایجاد لکه می شود و همچنین بهترین زمان برای لکه گیری و نکات قبل و بعد از ترمیم بپردازیم.

دوام و عمر ایزوگام ها معمولاً ۱۰ الی ۱۵ سال می باشد. اما امکان دارد اتفاقاتی مانند برخورد لوازم تیز به سطح ایزوگام و … می تواند باعث آسیب دیدگی آن شود.

اگر زودتر به این خرابی ها و ایرادهای ایجاد شده رسیدگی نشود، پس از مدتی مشکلات بزرگتر و جدی تری را به بار می آورد. لکه گیری ایزوگام از ضروری ترین امور بعد از عایق کاری سقف ها می باشد. همچنین باید توجه داشته باشید که انجام ترمیم ایزوگام نیاز به مهارت و تجربه دارد و انجام آن توسط هر کسی امکان پذیر نیست.

لکه گیری ایزوگام

اهمیت لکه گیری ایزوگام

معمولاً بام ساختمان های دارای ایزوگام، حدوداً بعد از ۸ الی ۱۰ سال باید لکه گیری شوند و مشکلات ایجادشده در آن برطرف شود. معمولاً بعضی قسمت ها مانند زیر کولر و مکان هایی که دارای پایه های تیز ( آنتن ) و اجسام سنگین روی ایزوگام، ممکن است زودتر احتیاج به لکه گیری پیدا کنند. از طرفی دیگر عواملی مثل آفتاب شدید، بارش برف و باران و … نیز می توانند سبب شوند تا ایزوگام ها دچار آسیب دیدگی و ایجاد لکه بشوند.

تأکید میکنیم، عدم رسیدگی و پیگیری به موضوع لکه گیری ایزوگام، می تواند سبب وجود نشتی و نفوذ آب در ساختمان بشود. معمولاً عایق های بام ساختمان ها به مرور زمان و با توجه به شرایط موجود، دچار آسیب دیدگی و ترک می شوند. به نسبتی که کیفیت این عایق ها بیشتر باشد، این اتفاق و دیرتر خواهد افتاد.

لکه گیری ایزوگام ها باید زمانی انجام بگیرند که از عمر مفید ایزوگام ها نگذشته باشد و فقط در برخی قسمت ها دچار آسیب دیدگی بشود و این قسمت ها قابل ترمیم باشند. رسیدگی به موقع به لکه گیری ایزوگام ها سبب می رشود تا از هزینه های اضافی جلوگیری شده و مهمتر از آن از ایزوگام مجدد سقف جلوگیری می شود.

نکته ای که باید به آن توجه کافی داشته باشید این است که لکه گیری ایزوگام باید با همان کیفیت ایزوگام همسطح باشد تا منجر به ایجاد مشکلات بعدی نشود.

نحوه لکه گیری ایزوگام

  • پیش از این که لکه گیری ایزوگام را آغاز کنید، باید توسط یک کارشناس ماهر و مجرب تمامی آسیب ها و روزنه ها و لکه ها پیدا شود و بعد از پیدایش معایب آن سریعاً اقدام نمایید.
  • پس مشخص شدن بخش های دارای ایراد و لکه در سطح ایزوگام، باید به دقت آنجا را تمیز کنید و سپس لکه گیری را آغاز نمایید.
  • نحوۀ لکه گیری ایزوگام ها، اینگونه می باشند که توسط یک کاتر، قسمت هایی از ایزوگام که دچار آسیب شده اند، با دقت جداسازی شوند.
  • در مرحلۀ بعدی، باید ایزوگام جدید را با مساحت کمی بیشتر از بخش آسیبی برش و بوسیلۀ قیر یا چسب ایزوگام محل موردنظر را پوشش دهید.
  • در مرحلۀ بعدی توسط دستگاه مخصوصی شروع به حرارت دادن محل موردنظر می کنیم. با این کار ایزوگام براحتی در آن قسمت می چسبد و آب تحت هیچ شرایطی به زیر آن نفوذ پیدا نخواهد کرد.

باید بدانید که شخصی که لکه گیری را انجام میدهد، باید کاملاً ماهر و به تمامی جزئیات کار اشراف داشته باشد و از چگونگی لکه گیری آگاهی داشته باشد. چرا که اگر این کار به طور صحیح و طبق اصول خود انجام نگیرد، علاوه بر این که ترک و مشکلات ایزوگام رف نمی شود، بلکه مشکلات بیشتر و جدی تری بروز خواهد داد.

هر چقدر که لکه گیری ایزوگام بصورت حرفه ای و اصولی انجام گیرد، غیر از این که عمر مفید آن بیشتر خواهد شد، همچنین دیرتر به ترمیم نیاز می شود.

عواملی که سبب خرابی ایزوگام می شود

در قسمت های قبلی، بطور خلاصه عواملی که سبب خرابی ایزوگام می شوند را ذکر کردیم. نور مستقیم خورشید ( بیشتر در مناطق خشک و گرمسیری )، وجود خطوط و ترک روی سطح ایزوگام به دلیل حرکت دادن اجسامی مثل کولر و پایۀ کولر روی سطح ایزوگام از دیگر عواملی می باشند که ایزوگام توسط آنها دچار لکه و آسیب می شوند.

عوامل دیگری هستند که سبب خرابی ایزوگام می شوند که از جمله آنها، نداشتن مهارت کافی در نصب ایزوگام می باشد. اگر نصب ایزوگام توسط افراد نابلد انجام گیرد، سبب ایجاد چروک و سوراخ و لکه خواهد شد.

زمان مناسب لکه گیری ایزوگام

عمر مفید ایزوگام ها چیزی بین ۱۰ الی ۱۵ سال دوام دارد. البته این موضوع به نوع نصب و مهارت افراد نیز بستگی دارد. ایجاد آسیب های مختلف مانند ترک و لکه و .. باعث می شود که عمر و دوام این ایزوگام ها کاهش یابد.

بهترین زمان برای لکه گیری ایزوگام فصول گرم سال می باشد. دلیل این موضوع این می باشد که سطحی که قرار است ایزوگام بشود، باید خالی از هرگونه رطوبت و نم باشد. همچنین سرمای هوا نیز رطوبتی را به همراه دارد که برای اجرای ایزوگام مناسب نمی باشد.

از طرفی دیگر در فصول سرد سال، احتمال بارش برف و باران بیشتر می باشد. این بارش ها از قسمت های آسیب دیده، نفو پیدا می کنند. این موضوع ممکن است سبب پوسیدگی ایزوگام نیز بشود.

اما قبل از انجام لکه گیری به این نکات توجه کنید

  • ایزوگام محلی که قصد دارید آن را ترمیم کنید باید چسبندگی لازم را داشته باشد و از محل نصب ایزوگام نباید جدا شده باشد.
  • حتما قبل از لکه گیری ایزوگام را خشک و تمیز کنید.
  • ایزوگام قبل از ترمیم باید دارای سطحی صاف باشد.
  • به دلیل حساسیت ترمیم ایزوگام ملزم به داشتن مهارت لازم است پس در انتخاب نصاب دقت کنید.

نکاتی که باید بعد از لکه گیری ایزوگام رعایت کنید

  • باید توجه داشته باشید که از هر گونه برخورد اشیاء تیز و برنده به سطح ایزوگام جلوگیری کنید، در صورت بروز چنین اتفاقی حتماً محل موردنظر را با چسب مخصوص ( یا پرایمر ) لکه گیری نمایید.
  • برای انجام ایزوگام و لکه گیری آن، حتماً از افراد ماهر در این زمینه کمک بگیرید، چرا که نصب و روش نامناسب برای لکه گیری آن ممکن است خسارت های بعدی را به همراه داشته باشد.
  • از ریختن نفت و گاز و امثال آن بر روی سطح ایزوگام جلوگیری نمایید.
  • بهترین زمان برای لکه گیری ایزوگام در تابستان و مواقع گرم سال می باشد.
  • در اتخاب کفیت مناسب ایزوگامی که خریداری میکنید، دقت نمایید.

مزایای ترمیم ایزوگام

صرفه جویی در زمان نسبت به تعویض ایزوگام

صرفه جویی در هزینه به دلیل استفاده کمتر از متریال و زمان نصب کمتر

معایب ترمیم

احتمال دارد لایه های قدیمی ایزوگام از محل های دیگری نیز دچار نشتی شود.

همچنین ممکن است ایزوگامی که روی ایزوگام قبلی نصب می کنید به خوبی روی ایزوگام قبلی قرار نگیرد و باز هم مشکل نم دادن وجود داشته باشد.

لکه گیری یا تعویض ایزوگام ؟

عایق ایزوگام به طور میانگین ۱۰ سال عمر می کند، اما اگر عمر مفید ایزوگام تمام نشده بود و به دلایلی مثل برخورد یک جسم تیز دچار خرابی شد،  شما دو راهکار پیش رو دارید  یا باید به فکر تعویض ایزوگام،  یا لکه گیری ایزوگام را انجام دهید.

اگر برای شما این اتفاق افتاده و نمی دانید لکه گیری بهتر است یا تعویض ایزوگام، این مقاله را مطالعه کنید تا با هر دو روش و مزایا و معایب آنها آشنا شوید.

لکه گیری ایزوگام

چه علائمی نشان دهنده نیاز ایزوگام به ترمیم یا تعویض ایزوگام است

اگر مدت زیادی هم از تعویض ایزوگام نگذشته باشد. ولی یکی از علائم زیر را داشته باشید ایزوگام را باید تعویض یا ترمیم کنید.

بهتر است هر سال ایزوگام پشت بام را بررسی کنید،  در صورت نیاز اقدام به ترمیم یا تعویض آن نمایید.

ترک خوردگی 

زمانی که مواد فرار نفتی تبخیر شود، که این اتفاق بیشتر در ایزوگام پشت بام اتفاق می افتد. برای برطرف کردن آن می توانید از روش های ترمیم یا تعویض ایزوگام اقدام کنید.

چروکیده شدن ایزوگام 

اگر زمان نصب حرارت کم باشد باعث بروز چروکیدگی در سطح ایزوگام شود، که با توجه به مساحت و ابعاد می توانید از روش ترمیم یا تعویض ایزوگام استفاده کنید .

تاول زدن ایزوگام 

اگر در زمان نصب ایزوگام نقصی وجود داشته باشد مثلا مرطوب بودن سطح زیرین ایزوگام تاول زده می شود در این مشکل راه حل برطرف کردن آن تعویض ایزوگام است ولی اگر سطحی که تاول زده باشد می توان آن را ترمیم کرد .

پوسیدگی و کهنگی ایزوگام 

ایزوگام با گذشت زمان دچار پوسیدگی می شود و با تعویض ایزوگام می توانید این مشکل را برطرف کنید .

لکه گیری ایزوگام

تعویض ایزوگام

همانطور که گفتیم عمر ایزوگام حدودا ۱۰ سال است که تابع عوامل مختلفی مثل نصب صحیح استفاده از ایزوگام مرغوب کف سازی مناسب  است و همچنین نگهداری بعد از آن نیز بسیار مهم است که در  مقاله ای به صورت جزیی در مورد نحوه نگهداری و افزایش عمر مفید ایزوگام صحبت کرده ایم.

اما این که به طور کلی برای شما ترمیم ایزوگام بهتر است یا تعویض آن نکته ای است که فرمول یکسان و ثابت ندارد، و به عوامل مختلفی که بیان شد بستگی دارد.

پاسخ دقیق این پرسش را می توان از نصاب ماهر  گرفت. نصاب با بررسی  ایزوگام شما یکی از دو راه را پیشنهاد می دهد.

مزیت های تعویض ایزوگام

با تعویض ایزوگام بار اضافه ای روی پشت بام شما قرار نمی گیرد

می توان به صورت دقیق سطح را بررسی کنید و اگر در زیرسازی مشکلی وجود داشت آن را مرتفع نمایید.

 

معایب تعویض ایزوگام

از نظر هزینه تعویض ایزوگام هزینه بیشتری روی دست شما می گذارد حتی شاید مجبور باشید به دلیل بار روی پشت بام ایزوگام قبلی را بکنید.

 

کلام آخر

همه عایق‌های ایزوگام روی سقف بعد از گذشت چند سال و قرار گرفتن در معرض باران، آفتاب شدید و ضربه ممکن است زودتر از آن‌چه که باید، در برخی نقاط دچار آسیب شوند. در این شرایط بهتر است که به جای عوض کردن همه ایزوگام، اقدام به لکه گیری ایزوگام نمایید و تنها به ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده بپردازید. توجه داشته باشید که این کار باید با دقت و رعایت اصول انجام شود، به همین دلیل کمک گرفتن از افراد با تجربه و ماهر برای لکه گیری ایزوگام موجب افزایش طول عمر ایزوگام و به بار نیامدن مشکلات بزرگ‌تر بعد از آن خواهد شد.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


تماس با مشاور